Underavdelinger‎ > ‎1.Tanum Speidergruppe‎ > ‎Turer‎ > ‎

Tur skildringer - Vandrere

Vann og disco [Jubileumstur: Dag 4]

lagt inn 23. jul. 2015, 01:08 av 1. Tanum K/M speidere Tunheim

Etter gårsdagens slit sov de fleste veldig godt og var utvilte til en ny dag, men det var ingen som foraktet en litt roligere dag. Etter frokost stod vi igjen klare utenfor KISC for å dra på tur, og når det obligatoriske gruppebildet var tatt fylte vi opp bilene med de første 30 norsktalende speiderne vi fant og satte nesen mot Oeschinensee, en innsjø oppe i Alpene, 1578 m.o.h. Først  måtte vi ta en ny kabelbane. Denne var på langt nær så ille som gårsdagens telefonkiosk. Ifra toppen av kabelbanen gikk vi et lite stykke før vi kom frem til badeplassen. Helt mot slutten av gåturen måtte vi forsere en liten fjellsti hvor eneste sikkerhet vi hadde var en stålwire å holde i (og vannet under å falle i). Når dette var forsert nøt vi alle en veldig behagelig svømmetur.

Etter at vi hadde kommet oss vel ned igjen til KISC og hengt håndklærne våre til tørk dro vi ut og spiste middag på en lokal restaurant. Etter middagen fikk speiderne en knapp halvtime fri i Kandersteg by, to gater, en lang som går gjennom hele byen og en fra hovedgaten og noen få meter ned til jernbanestasjonen. Resten av ettermiddagen gikk med til å slappe av.

På kvelden var det duket for disco i Kandersteg. KISC disket opp og serverte låter ifra de fleste tiår. En blanding av dårlig mixet lyd, varme, allerede inhalert luft og svette gjorde så de fleste ikke var der særlig lenge, men noen holdt ut hele kvelden.

-Lomme
(NB: I skrivende stund er det problemer med opplastning av bilder. Bilder er valgt ut, og vil komme så fort vi får fikset problemet)

Verdens beste snø [Jubileumstur: Dag 3]

lagt inn 22. jul. 2015, 09:51 av 1. Tanum K/M speidere Tunheim

Etter første natt inne i seng var speiderne idag klare for en ny dag med nye utfordringer. Idag skulle turen gå til en lokal fjelltopp i nærområdet. Med sine 2546 m.o.h. rager den høyere enn Galdhøpiggen (2469 m.o.h.), og med dette som motivasjon stod vi klare utenfor KISC for å bestige de sveitsiske alper (eller iallefall rett over halvveis).
Tanum klare for tur.
Først på turen skulle vi ta en taubane opp 542 meter, fra 1181 m.o.h. til 1723 m.o.h. Flere trosset her en sterk høydeskrekk, og vi uten noen nevneverdig høydeskrekk måtteSiste gondol. motstå de menneskelige instinktene om at å heises nesten 550 meter opp i noe som ligner en telefonkiosk bare ikke er naturlig. Alle kom hele opp.

Den videre veien gikk vi. I starten var det kurant stigning, men mot slutten ble det som å bestige utsiden av Empire State Building utenfra uten fallsikring, hevder iallefall noen. Før vi startet den siste stigningen var det flere av oss som fant en snøflekk. Snø har aldri vært så behagelig å legge seg ned i som når man bestiger Alpene. Det var ikke alle som klarte den siste biten, men holdt stand på 2120 m.o.h. For oss som besteg Bunderspitz var utsikten verdt hver dråpe med blod, svette og tårer.

Til slutt gikk turen ned igjen. Denne gikk utrolig mye lettere enn turen opp. Resten av kvelden gikk med til å slappe av etter turen. Jeg tror jeg snakker for alle når jeg sier at vi gleder oss til morgendagen når vi skal slappe mer av og dra å bade.

-Lomme
Foto: Jens Martin Isaksen Stensrød (Fra toppen av Bunderspitz)
Foto: Lomme (Resten)
NB: Alle bilder brukt her er opphavsrettslig beskyttet, og eid av fotograf. Videre bruk er kun tillat for 1.Tanums ledere og ved avtale med fotograf. Dersom noen føler at noen bilder er upassende, ta kontakt her, så får vi ordnet opp i det.

Aktiviteter på Kandersteg [Jubileumstur: Dag 2]

lagt inn 20. jul. 2015, 13:18 av 1. Tanum K/M speidere Tunheim   [ oppdatert 20. jul. 2015, 13:21 ]

Alpene på morgenenHjemlengsel er et ukjent begrep når man våkner opp til mektige fjell. Alpene rager stolt rundt oss og gir en tveidøl i utlandet en følelse av å være hjemme. Dagen startet med I full sving på low ropes coursefrokost og et høyt inntak av koffein til lederne, før vi deltok på noen aktiviteter. Noen var med på Jacobs ladder. En kjempestige av trestokker festet i wire. Jo høyere en kommer, jo lengre blir det mellom stokkene. Resten var med på Low ropes course, en hinderløype gjennom skogen. Det var utfordrende å komme seg gjennom denne uten å komme nær bakken, men alle klarte det til slutt. Noen tok også utfordringen på å ta hinderløypen i blinde eller med en hånd på ryggen. To stykker prøvde også å kombinere disse to.

Etter lunch deltok de som ikke var på low ropes course der, mens de som hadde var på bruskassestabling. Desire stakk av med seieren fra Tanum, med en kasse under Kanderstegrekorden. Hun klarte 30 kasser (KISC har verken flere kasser eller plass igjen under sikkerhetslinen som sikrer de som klatrer).

Etter middag deltok vi på International Evening. Her hadde alle de deltakende en liten presentasjon av sitt land. Skottene hadde haggis og sekkepiper, sveitserne hadde ost, danskene hadde pølse og vi hadde norske penger, pass, førerkort og jaktkort. Til tr
Høyt henger de, og langt faller de.
oss for at vi bare tok det vi hadde i lommene og viste frem, var vi veldig populære (tror ikke det har noe med at vi stod i mellom de mest bråkete (skottene) og de med best ost (sveitserne)). Her ble det også startet en del nye vennskap og skjerf ble flittig byttet. Flere Tanum speidere viste seg som gode kremmere og fikk på en eller annen måte byttet til seg flere skjerf enn de startet med.

I morgen går turen opp til Bunderspitz, en fjelltopp i nærheten, hvor vi skal kjøre en gondolbane for å komme opp. Dette blir spennende.

- Lomme
NB: Alle bilder brukt her er opphavsrettslig beskyttet, og eid av undertegnede. Videre bruk er kun tillat for 1.Tanums ledere og ved avtale med fotograf. Dersom noen føler at noen bilder er upassende, ta kontakt her, så får vi ordnet opp i det.

Velkommen til Kandersteg [Jubileumstur: Dag 1]

lagt inn 20. jul. 2015, 02:56 av 1. Tanum K/M speidere Tunheim   [ oppdatert 20. jul. 2015, 13:11 ]

1. Tanum fyller 75 år, og dette kan vi ikke la gå ubemerket hen. Dermed feirer vi med å dra 30 speidere opp av sengen på en tid av døgnet det er meningen at man enten skal sove eller ikke ha sovnetPå Schippol ennå. Dette ble starten på en lang reise ifra Torp til Kandersteg International Scout Center (KISC) i Sveits. Først måtte vi fly ifra Torp til Schippol i Amsterdam, Nederland, flyet lettet 06.15, en tid av døgnet selv vekkerklokken min normalt fortsatt sover. På Scippol måtte vi vente halvannen time før neste fly, en ventetid som til oss ledernes store lettelse gikk utrolig lett. 09.35 tok KLM oss videre ifra Nederland og til Zürich, Sveits, endelig riktig land, men reisen var ennå ikke over. Her ventet leiebiler på oss.

Ukjente som vi var, med både biler, språk, veier, skilter og alt annet. Klarte vi å komme oss ut av Zürich og inn på hver vår motorvei. Heretter var vær bil for seg Logoen til KISCselv i ukjent land. Alt hang  nå på at vi hadde funnet riktig adresse til KISC og plottet riktig på samtlige GPSer, heldigvis er det bare et sted i Sveits som heter Kandersteg. Etter noen timer, inkludert matstopp, ble vi endelig gjenforent på KISC. Med den nette sum av 30 av 30 speidere. Humøret var det heller ikke noe å utsette på.

Etter en middag bestående av grillmat, fikk vi satt opp teltene våre, og i rett tid. Med tak over hodet ønsket vi regnet (u)hjertelig velkommen. Resten av dagen gikk til å slappe av og kose oss. Noen av speiderne skaffet seg også bekjentskaper på tvers av landegrensene.

Vi ser frem til en begivenhetsrik uke.

-Lomme
Foto: Liv-Marit Lomme (midterste)
Foto: Ole-Jonny Lomme (resten)

God natt

Tunheimhyttetur 2013

lagt inn 22. mar. 2013, 07:59 av 1. Tanum K/M speidere Tunheim   [ oppdatert 22. mar. 2013, 11:15 ]

15.-17. mars var vi på tur til Tunheimhytta. En helg hvor vi bytter ut all luksus tilknyttet strøm, med en blanding av alt fra tradisjonelle  peideraktiviteter til total avslapning. En helg hvor all mat lages på bål eller primus. En helg hvor en fort lærer at våte klær ikke er varme klær.

På fredag møtte vi opp ved Eikedalsbommen og gikk i sammen til hytta, hvor vi kom på plass og spiste. Som vanlig var det en mindre gruppe som var raske med å spørre om de fikk lov til å sove ute. Ei stund etter kom gjengen med rovere som hadde blitt skremt ut til å bringe med seg ved (les; de dro tidligere enn oss andre). I god gammel speiderstil var det pølser som regjerte menyen for de fleste. I tillegg ble det iverksatt hugging i isen for å finne vann. Dette skulle vise seg å ta lengre tid enn for
ventet, da isen var ca 50 cm tykk. Fredag kveld ble for de fleste brukt til avslapning og hva en selv fant på, bortsett fra noen rovere som nå måtte ta konsekvensene for å ha jukset litt under roverprøven sin. De ble sendt ut, i full uvitenhet om hva som ventet dem, rett inn i en distriktsøvelse med Røde Kors.

Lørdag ble speiderne delt inn i grupper på tre og tre. Nå skulle de lære å surre, de fleste kjenner til den "normale" typen surring vi bedriver hele tiden, men nå var det den typen hvor det var om og gjøre at stokkene holdt seg sammen som gjaldt. Oppgaven var å lage en sulky. Fordi sulkyene skulle brukes til konkurranse litt senere, var det viktig at surringene var stramme og gode, noe alle gruppene fikk til.

Konkurransen gikk ut på kappløp på isen, med en som var "fører" og de to andre som "hester." Etter en runde med kjøring rundt på isen, hadde vi utfordringer hvor det gjaldt å gå rettest mulig i blinde, noe de fleste fant ut at er vanskeligere enn det virker. Og selvfølgelig måtte det gjennomføres et sulkyløp til, med utfordringen at det kun var føreren som kunne se.  Imens speiderne holdt på med diverse aktiviteter, bedrev roverne med bålfyring på ordentlig Tanum vis. For oss er det ikke et fullverdig bål før vedkubbene er byttet ut med vedsekker. Dette førte til at vi måtte ut i skogen for å hente mer ved.

Etter dette måtte undertegnede dra fra turen, men etter hva jeg har hørt ble det vedlikedholdsarbeid rundt hytten, ved at det forsvant et par trær. Etter en dag hvor det skjedde mye var det kvelden i 10 tiden. Søndag gikk som søndag pleier å gå. Siste dag på tur betyr opprydding og gå tilbake til Eikedalsbommen for å dra hjem.

Håper alle har hatt en flott tur. På vegne av ledrane og meg selv takker jeg for en fantastisk tur.

Foto: Hauk Joar Rosvald

NB: Alle bilder brukt her er opphavsrettslig beskyttet, og eid av fotograf. Bildene er brukt med tillatelse. Videre bruk er kun tillat ved avtale med fotograf. Dersom noen føler at noen bilder er upassende, ta kontakt her, så får vi ordnet opp i det.

Speiderbo 2013

lagt inn 5. mar. 2013, 14:22 av 1. Tanum K/M speidere Tunheim

22.-24. mars hadde vi vår tradisjonsrike tur til hytten Speiderbo på Lifjell i Bø, for både storspeider'n og småspeider'n Turen startet på Tunheim, med speidere som ikke kunne vente på å komme seg av gårde. Et stort håp blant de fleste var å være førstemann opp, for å velge seg de beste plassene, men for noen måtte det bli med håpet når de havnet i bilen som skulle innom butikken først (etter at de hadde fått fylt opp et aldri så "lite" godterilager, var undertegnede tilgitt for tapet av sengeplassvalget).

Det ble tilbrakt mye tid med kortene denne helga.
Vel oppe spiste vi kveldsmat, etter at alle var innlosjert med hver sin soveplass. Heldigvis er de fleste gode venner, for med minimum 1,5 person pr. madrass blir det fort trangt. Fredag kveld gikk ellers mye i kortspill og prating.

Lørdag startet med felles frokost, før turen gikk ut til skianlegget for vandrerne eller på tur for de mindre og de som ikke ville i skianlegget. En dag med høyt aktivitetsnivå, hvor de fleste virket til å være svært fornøyde når de kom tilbake utover dagen. Felles middag var pølser i brød, en god gammel speiderslager.

Utpå kvelden bød det tradisjon tro på leirbål i ekte Tanum-stil. Her var det innslag fra alle patruljene, med alt fra diverse kjeksleker til pepperkakehusbygging; med teip.
Hvor mange MARIE-kjeks går det ann å ha i munnen på en gang?Kjekslek der det er om å gjøre å få kjeksen inn i munnen fra pannen, kun ved hjelp av å lage grimaser. Opprinnelig lederene som fikk utfordringen, men da ingen klarte det måtte speiderene vise at det gikk.Også akrobatikk ble det utført under leirbålet.

Søndag var det klart for avreise, men før vi kunne dra måtte det vaskes. Ikke alle var like fornøyde, særlig ikke når de måtte gjøre det flere ganger, men til slutt ble det utført og vi kunne gå til akebakken for å fullføre turen på vår tradisjonsrike måte.
Noen prøver å sprute ned fotografen med snø.Også litt utradisjonelle "akebrett" ble tatt i bruk.

Jeg tror og håper at alle er enige i at dette var en perfekt avslutning på årets vinterferie. På vegne av lederene og rovere vil jeg få takke for en fantastisk tur med både store og små.

-Lomme

NB: Alle bilder brukt her er opphavsrettslig beskyttet, og eid av undertegnede. Videre bruk er kun tillat for 1.Tanums ledere og ved avtale med fotograf. Dersom noen føler at noen bilder er upassende, ta kontakt her, så får vi ordnet opp i det.